Vliegroutes aangepast op basis van ‘dubieuze criteria’
Wednesday, January 30, 2019

Een nieuw rapport is vernietigend voor het luchtvaartbeleid van de voorbije decennia. ‘Klachten werden gebruikt voor politieke doeleinden.’

De routes waarlangs vliegtuigen vertrekken en landen op Brussels Airport zijn de voorbije twee decennia ‘vaker dan normaal aangepast’. Al te vaak gebeurde dat op basis van ‘dubieuze criteria’, zonder dat voorafgaand grondige analyses gemaakt werden over de impact die de aanpassing zou hebben op de overlast voor omwonenden. Dat is slechts een van de kritische conclusies in een nieuw rapport dat het luchtvaartbeleid in ons land op de korrel neemt.

Het rapport, van de hand van het Franse adviesbureau Envisa, moest de problematiek van de geluidsoverlast rond Brussels Airport ‘objectiveren’. Het kwam er in opdracht van minister van Mobiliteit François Bellot (MR), die in juli 2017 door de rechtbank van eerste aanleg in Brussel verplicht werd zo’n studie te laten maken. Dat vonnis kwam er in de nasleep van de politieke ophef over plannen van het Brussels Gewest om luchtvaartmaatschappijen die de lokale geluidsnormen overschrijden, te beboeten.

Het eerste deel van die ‘objectivering’ is afgerond. Het werd een waslijst van de vele kwalen die het Belgische luchtvaartbeleid de voorbije jaren en decennia parten hebben gespeeld.

Te arbitrair

 

 Read on

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190124_04129555

      
No comments yet

Add/Edit Comment 
Name *
eMail  Will not be published!
Homepage  Will not be published!
Comment *
 notify_on_reply  (email_required)
Note that your comment after submission has to be approved.
Thanks for your understanding.
Note: If you are a registered user, on login these form fields
will be pre-filled with your information.