IATA herhaalt: vliegtax werkt alleen op mondiaal niveau
Wednesday, December 12, 2018
“Een nationale vliegtax draagt niet bij aan het halen van klimaatdoelen en heeft vooral een negatief effect.” Dat stelt Michael Gill, Director Aviation Environment bij wereldluchtvaartorganisatie IATA. “Als we vliegen willen belasten, dan moet dat op mondiaal niveau.”
IATA werkt al jaren aan het Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA). Luchtvaartmaatschappijen betalen daarin voor de uitstoot die hun vliegtuigen produceren. “De ... read_more
Aérien : pas de retour sans aller, bientôt la fin de la clause « no show » ?
Tuesday, December 11, 2018
Plusieurs associations européennes de consommateurs ont lancé lundi des actions coordonnées pour dénoncer la clause de « no show » des compagnies aériennes, qui empêche un usager de poursuivre son itinéraire s’il n’en a pas utilisé la première partie.
 
« La clause de ‘no show’ est tout simplement injuste. Le passager a payé pour les billets et ... read_more
La deuxième compagnie aérienne indienne (Jetairways) dans la tourmente
Tuesday, December 11, 2018
Jet Airways, deuxième compagnie aérienne indienne après Indigo, traverse une crise financière importante. Les salaires des employés sont partiellement payés. Des pilotes se font porter malade dans la mesure où ils ne reçoivent pas leurs salaires. Plusieurs dizaines de vols ont ente annulés faute de pilote. Que va-t-il se passer maintenant ?
Des discussions avec le puissant groupe Tata
Tata Sons avait été en ... read_more
Royal Air Maroc va rejoindre une grande alliance
Tuesday, December 11, 2018
Pour ceux qui douteraient encore de l’intérêt pour une compagnie aérienne de faire partie d’une alliance, Royal Air Maroc, va être intégrée à une grande alliance mondiale. Elle deviendra la première compagnie africaine a part entière d’une alliance comme Oneworld.
Une élection incontestée
Son élection en tant que membre de Oneworld a été annoncée lorsque les directeurs ... read_more
Jet Airways dans la tourmente…
Tuesday, December 11, 2018
Jet Airways, deuxième compagnie aérienne indienne après Indigo, traverse une crise financière importante. Les salaires des employés sont partiellement payés. Des pilotes se font porter malade dans la mesure où ils ne reçoivent pas leurs salaires. Plusieurs dizaines de vols ont ente annulés faute de pilote. Que va-t-il se passer maintenant ?
Des discussions avec le puissant groupe Tata
Tata Sons avait été en ... read_more
Airlines & Anderen - Consumenten Bescherming
Monday, December 10, 2018
Vueling: ook commissie terugbetalen
In september 2018 verplichtte het Europees Hof van Justitie luchtvaartmaatschappij Vueling om, na annulatie van vluchten tussen Berlijn en Faro, niet alleen de ticketprijs maar ook de boeking fee van Opodo terug te betalen. Met andere woorden: bij terugbetaling, heeft de consument ook recht op terugbetaling van eventuele commissie. Interessant detail: de Duitse reiziger (hij zou met zijn gezin een paar dagen naar Portugal gaan) trok naar de rechter voor terugbetaling van … uiteindelijk 77 €. Qua principes kan dat tellen. Lees het artikel hier maar even na.
Iberia: no show van segment is geen reden voor annulatie route
Het tweede artikel gaat om een zeer recent (20/11/2018) vonnis van het Spaanse Hooggerechtshof. Hier werd een wellicht nog belangrijker punt gemaakt. Elke travel professional kent de airline logica, waarbij een no show van één segment van een opeenvolging van vluchten, leidt tot annulering van de hele route. De Spaanse rechtbank wees met name Iberia terug, op basis van “schending van de elementaire regels van consumentenbescherming”. Weer een belangrijk precedent, dat in de toekomst deze “één richting praktijken” onderuit haalt.
Alle vreemde regels gaan op de schop
De conclusie van deze twee kort opeenvolgende juridische precedenten mag duidelijk zijn: in de komende maanden zullen er nog heel wat gewoontes en praktijken, die dateren uit een ver verleden, op de schop gaan. Er is één manier om alle Algemene Voorwaarden en kleine lettertjes van de contracten te testen: stel jezelf de vraag of een bepaalde clausule door de consument “normaal” gevonden wordt. Als het antwoord “nee” is, begin dan maar met aanpassen. Want de Europese wetgeving draagt de “elementaire bescherming van de consument” hoog in het vaandel.

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https://travel360benelux.com//nl/travel360/airlines-consument-beschermen/?utm_medium=email&utm_source=sharpspring&sslid=MzMwMTczNzEzNTE3BQA&sseid=M7QwsDQ0MzIyMQYA&jobid=f42221f7-ccd6-458a-9262-6b47af2c6a8a
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Aerolineas est «virtuellement en faillite»
Monday, December 10, 2018
Selon le « Buenos Aires Times », Aerolineas Argentinas est endiguée dans un conflit social avec de nombreuses grèves. Le problème serait lié aux négociations collectives des salaires en Argentine. Les employés de la compagnie aérienne auraient déjà pu assurer une hausse de 34% d’ici un an.
Luis Malvido, président d’Aerolineas Argentinas, a cependant déclaré que sa compagnie ... read_more
Brussels Airlines
Monday, December 10, 2018
Brussels Airlines investeert samen met Lufthansa in de verjonging van haar langeafstandsvloot, en vervangt zeven van haar tien A330 langeafstandsvliegtuigen. Het eerste toestel heeft de vloot reeds verlaten en de eerste twee nieuwe toestellen zijn operationeel. Daarbij wordt er geopteerd voor toestellen uit de A330-300 CEO-reeks, die een aanzienlijk grotere actieradius dan de huidige Airbus A330-vloot hebben alsook een hoger maximaal startgewicht. De vervanging van zeven van de tien A330 vliegtuigen is de belangrijkste investering in de 16 jaar lange geschiedenis van Brussels Airlines. Bovendien is het de eerste keer dat de luchtvaartmaatschappij haar langeafstandsvluchten uitvoert met vliegtuigen die eigendom zijn van de Lufthansa Group en niet geleased worden. Het verjongingsprogramma zal in de komende maanden geleidelijk aan plaatsvinden en zal begin 2020 worden afgerond. Er komt ook een nieuw interieur voor de drie reisklassen aan boord.
Travel2
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Brussels Airlines offers a new Comfort Zone on board
Monday, December 10, 2018
Following the ongoing redesign of our long-haul aircraft, we inform you that Brussels Airlines will no longer offer the Economy Privilege product for travel as from 01 February 2019.

The Economy Privilege service will be replaced by the Comfort Zone product (in the form of EMD) at a price of
EUR 90 / USD 99 / 99 CHF with the following features:
* Seat located in the first rows of the Economy cabin
* Seat with additional legroom;
* Seat recline twice as much as in Economy cabin.

The Comfort Zone product is temporarily available until the launch of the new cabin with a dedicated Premium Economy class.

Passengers who have already booked their seats in Economy Privilege from 01 February 2019 will be informed by email and will receive two alternatives, being:
* A change from EMD Economy Privilege to Comfort Zone through the refund of the original EMD and the issuance of a Comfort Zone EMD of EUR 90 / USD 99 / 99 CHF
* A full refund of the EMD Economy Privilege of EUR 120 / USD 129 / 149 CHF. In this case, the passenger needs to be re-seated in Economy cabin.

The Economy Privilege product remains available and guaranteed for travel until 31 January 2019 under the actual EMD process.

As a reminder, Economy Class seats can be booked according to current procedures under the following conditions:
* Standard seats: EUR 25 / USD 29 / 29 CHF
* Extra Legroom seat: EUR 60 / USD 69 / 69 CHF
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Joon, mal partie, risque de ne jamais arriver
Tuesday, December 4, 2018
Il y a un an, le groupe Air France lançait une nouvelle marque qui nous a toujours semblé stupide : Joon. Déjà ce mot ne respirait pas la France, avec un caractère de faux jeunisme encore renforcé par les uniformes des PNC en jeans. Ce n’est pas sur de pareils fondements que l’on crée une compagnie aérienne. On voyait bien quel était le projet d’Air France : créer une filiale low-cost pour diviser les pilotes et personnels de cabine sans cesse en menace de grève, et partir sur des bases de coûts opérationnels réduits. Malheureusement, ce n’est pas avec les chers avions A-340 que cela pouvait se réaliser. Le coup de jeunisme n’a jamais fonctionné, le choix des destinations n’a jamais convaincu non plus. Read on http://pagtour.info/joon-mal-partie-risque-de-ne-jamais-arriver/ read_more